VPN do blokowania oprogramowania śledzącego i ukierunkowanych reklam

Jak zablokować reklamy za pomocą VPN? Spis treści

Czym są reklamy ukierunkowane i dlaczego warto wyłączyć możliwość monitorowania reklam?

Nie od dziś wiadomo, że reklamodawcy stosują sprytne taktyki aby ich materiał był widoczny dla odpowiednich rodzajów klientów. W dobie Internetu dopasowanie reklam do odbiorcy odbywa się za pomocą śledzenia treści, jakie użytkownik ogląda. Opierając się na informacjach zebranych z różnych źródeł, w tym plików cookies pochodzących ze stron, które odwiedzasz, reklamodawcy wiedzą jaki przedmiot na chwilę obecną cię interesuje i na co jesteś skłonny wydać pieniądze. Na pewno pamiętasz sytuację, kiedy jednego dnia przeglądałeś oferty butów na stornie sklepu internetowego, a następnego dnia te same buty wyświetliły się jako reklama na facebooku. Tak właśnie działa ad-tracking, czyli reklamy ukierunkowane na użytkownika za pomocą monitorowania jego aktywności w Internecie.

Na co dzień reklamy ukierunkowane mogą Ci nie przeszkadzać, jednak wiele osób uważa ten rodzaj promocji za irytujący i nieco niepokojący, tym bardziej, że kolekcjonowanie plików cookies i zbieranie danych, które dzieje się w czasie rzeczywistym przez specjalnie stworzone do tego agencje, często odbywa się bez Twojej wiedzy i zgody. Co gorsza, informacje mogą być aktywnie sprzedawane osobom trzecim, które nie mają nic wspólnego z reklamą i branżą marketingową. Jakby tego było mało, ukierunkowana reklama może wpakować Cię w tarapaty. Wyobraź sobie, że szukasz prezentu urodzinowego dla osoby, która czasem korzysta z Twojego komputera lub telefonu. Reklama może zepsuć jej niespodziankę, jeśli domyśli się, że te sugerowane przez przeglądarkę lokówki i prostownice raczej nie posłużą Twojej łysej głowie. Tak na prawdę problemu może przysporzyć ci nawet rozmowa ze znajomym, który radzi się Ciebie w sprawie wyboru pierścionka zaręczynowego dla swojej laski – nie musisz odwiedzać sklepu z biżuterią, aby oprogramowanie służące targetowaniu reklam wychwyciło kluczowe hasła z okna konwersacji.  Pomyśl sobie, co stanie się jeśli twoja druga połówka w napięciu zacznie oczekiwać oświadczyn, podczas gdy ty nie rozważałeś jeszcze takiego kroku. A jeśli dzień wcześniej przeglądałeś strony dla dorosłych bez wyłączenia możliwości monitorowania reklam, a do sprzętu dorwie się Twoja dziewczyna… oj brachu, nie chciałbym być wtedy na twoim miejscu.

Zwycięzcy rankingu najlepszych sieci VPN blokowania reklam targetowych

Dlaczego tylko VPN z Ad Blockerem skutecznie zablokuje reklamy targetowane?

Przed wejściem na stronę internetową, w świetle panującej polityki zawsze musisz zadeklarować zaakceptowanie polityki plików cookies, aby korzystać z witryny. Wiele stron uniemożliwia odrzucenie takiej opcji, więc jeśli chcesz przeglądać interesujące Cię treści, jesteś zmuszony do wyrażenia zgody na cookies. Zakładając, że strona umożliwia rezygnację ze słynnych ciasteczek, musisz pamiętać, że jest to jedynie prowizoryczne rozwiązanie. Strony internetowe nadal będą wyświetlać losowo wybrane reklamy. Sytuacja ma się podobnie w przypadku ustawienia „nie śledź” zawartego w narzędziach przeglądarek głównego nurtu, takich jak Chrome i Firefox. Ustawienie to działa jedynie w przypadku stron internetowych i organizacji, które zgodziły się je honorować na żądanie przeglądarki. Zgadnij jak wiele witryn szanuje twoje zdanie? Nie podam Ci danych szczegółowych na ten temat, ale zapewnię cię że niewiele.

Możesz oczywiście użyć oprogramowania blokującego reklamy. Narzędzia te wykrywają serwery reklam i zapobiegają wyświetlaniu przez nie treści na Twoim urządzeniu, zarówno na odwiedzanej przez Ciebie stronie internetowej, jak i w aplikacji, z której korzystasz. Jedynym z minusów tego rozwiązania jest to, że wielu twórców projektuje swoje strony internetowe wokół paneli reklamowych, w sposób który czyni reklamy zintegrowanymi ze stroną i uniemożliwia ich wyłączenie. Część stron wykrywa działanie Ad-blocka i umożliwia Ci dostęp do treści, jedynie po wyłączeniu wtyczki. Dodatkowo ad-blocker nie sprawi, że agencje reklamowe zostaną pozbawione dostępu do danych, na podstawie których mogą ukierunkować reklamy dostosowane pod ciebie. Programy tego typu ukrywają ogłoszenia marketingowe, podczas gdy agencje reklamowe wymieniają się swobodnie informacjami na temat twoich preferencji.

Obecnie jedyną metodą umożliwiającą ukrycie danych potrzebnych do monitorowania reklam, jest korzystanie z Internetu przez sieć VPN. Wirtualna sieć prywatna zachowa dla siebie szczegóły odwiedzanych przez Ciebie witryn i ukryje treści nie tylko przed reklamodawcami, ale także przed Twoim dostawcą usług internetowych. Jak pewnie wiesz adres IP używany do połączenia z usługą VPN maskuje Twoją rzeczywistą lokalizację i wszystkie kroki postawione w Internecie.  Informacje, które przechodzą między Twoim urządzeniem, a usługą VPN są podane w zaszyfrowanej  formie, która nie może być odczytana praktycznie przez nikogo, co skutecznie zniechęca reklamodawców lub instytucje zbierające dane do próby pozyskania wiedzy na Twój temat.

vpn monitorowanie reklam

Czy każdy VPN nadaje się do blokowania treści reklamowych i aplikacji śledzących?

Podstawową funkcją VPN jest utworzenie bezpiecznego szyfrowanego tunelu pomiędzy urządzeniem a serwerem VPN. Stamtąd Twój ruch dociera do docelowej strony internetowej. Oznacza to, że serwer VPN nawiązuje połączenie, a witryna internetowa nie jest w stanie Cię zidentyfikować, gdyż nie docierasz do niej bezpośrednio- nie może ona poznać Twojego adresu IP. VPN sam w sobie nie jest narzędziem, mającym chronić Cię przed nachalnymi reklamami online, jednak można nazwać tę właściwość skutkiem ubocznym jego działania. Trzeba mieć jednak na uwadze, że poza adresem IP reklamodawcy znaleźli różne sposoby na zidentyfikowanie Twojego urządzenia. W obliczu bardziej zaawansowanych metod identyfikacji, podstawowa sieć prywatna nie zawsze stanowi rozwiązanie problemu.

Kolekcjonowanie danych o użytkownikach odbywa się głównie za pomocą 3 źródeł, a są nimi śledzenie plików cookies, piksele monitorujące, a także tzw. Odcisk palca przeglądarki (browser fingerprinting).

  • Pliki Cookies

Popularne ciasteczko to mały plik, który po zaakceptowaniu pozostaje w przeglądarce internetowej i stanowi identyfikator użytkownika strony. Zawiera on informacje m.in. o identyfikatorze sesji. Pliki cookies przechowują dane umożliwiające użytkownikowi wygodne korzystanie ze strony – np. Podczas zakupów online to właśnie dzięki plikom cookies masz dostęp do swojego koszyka, nawet po przypadkowym zamknięciu przeglądarki. Czasami jednak przeglądarka pobierana również pliki cookies z sieci reklamowych. Te ciasteczka mogą być odczytywane przez każdą stronę internetową, która zawiera reklamy danej sieci marketingowej.

  • Piksel śledzący

Piksel śledzący to kolejna popularna technologia do monitorowania ruchów użytkowników w Internecie. Jest to maleńki punkt o rozmiarze jednego piksela, który można umieścić na stronie internetowej lub w kodzie HTML maila. Piksel ten zawiera kod, który może być aktywowany od razu gdy odwiedzisz witrynę internetową i podejmiesz na niej jakąś akcję. Piksel śledzący daje użytkownikowi unikalny identyfikator, za pomocą którego może on być monitorowany. W ten sposób reklamodawcy pozyskują informacje o Twojej lokalizacji, systemie operacyjnym, przeglądarce i aktywności na stronie internetowej.

  • Browser fingerprinting

Browser fingerprinting to technika używana do identyfikacji lub częściowej identyfikacji urządzenia i przeglądarki internauty. Gdy użytkownik odwiedza stronę internetową, przeglądarka wysyła pakiet informacji o sobie: rodzaj przeglądarki internetowej, zainstalowane wtyczki, język przeglądarki, system operacyjny urządzenia i inne dane tego typu. Mimo, że dostarczone w ten sposób informacje są bardzo ogólne, to kombinacja tych parametrów pozwala na częściową identyfikację użytkownika i dopasowanie do niego potencjalnie odpowiednich treści.

Zważywszy na wszystkie 3 metody pozyskiwania danych, podstawowy VPN może nie mieć możliwości, aby zablokować śledzenie Cię pod kątem reklam. Istnieją jednak dostawcy VPN, którzy gwarantują Ci ochronę przed tym marketingowym stalkingiem. Sieć VPN musi być uzbrojona w dodatkowe funkcje i technologię do blokowania reklam. Dostawcy VPN rozwijają narzędzia przeznaczone do tej aktywności na poziomie aplikacji lub serwera. Jedynie najlepsi dostawcy sieci prywatnych posiadają na ten moment funkcje blokującą irytujące reklamy oraz możliwość zbierania danych o tobie przez agencje reklamowe.

W jaki sposób VPN blokuje reklamodawcom możliwość monitorowania treści, które mogą cię interesować?

Sieć VPN blokuje możliwość wyświetlania reklam poprzez przekierowanie żądania DNS reklamodawców na własne serwery DNS. W ten sposób dostawca VPN kontroluje ruch na stronie, a po zablokowaniu żądań przeglądarka nie wyświetla reklam.

Kolejną metodą stosowaną przez dostawców VPN jest blokowanie złośliwego oprogramowania reklamowego i śledzących plikiów cookies,  poprzez wykorzystanie do tego zasobów udostępnianych odpłatnie przez specjalne agencje, będące w posiadaniu tysięcy złośliwych domen i adresów IP. Listy te są stale aktualizowane, koszt udostępnienia listy pokrywa dostawca sieci VPN.

W czasach, kiedy dane osobowe stały się nową walutą warto zadbać o bezpieczeństwo na każdym poziomie, nawet jeśli chodzi o z pozoru niewinne reklamy i informacje marketingowe. Dane, które wysyłasz surfując po Internecie bez sieci VPN w najlepszym przypadku staną się jedynie irytującą reklamą. Gorzej, jeśli zostaną wykradzione, wpadną w niepowołane ręce i posłużą np. do szantażowania Ciebie i Twoich bliskich.

Ranking 2021: Najlepsze sieci VPN z funkcją blokowania reklam

Niektóre sieci VPN postanowiły zadbać o wygodę swoich użytkowników, wyposażając aplikację sieci prywatnej w dedykowany program do blokowania reklam, programów śledzących oraz złośliwego oprogramowania. Zaletą funkcji typu Ad Blocker wbudowanej w sieć VPN jest jej uniwersalność; nie ma konieczności instalacji wtyczki blokującej reklamy w każdej przeglądarce, na każdym urządzeniu. Jeśli VPN posiada dedykowany Ad blocker, będzie on działał podczas połączenia przez sieć prywatną na całym urządzeniu, niezależnie od używanej aplikacji.

1.

cyberghost
  • CyberGhost posiada wbudowane funkcje blokowania reklam, złośliwego oprogramowania, programów monitorujących Twoje zachowania online oraz przekierowywania Cię na strony, bez twojej zgody. Wszystkie funkcje możesz włączać i wyłączać oddzielnie. Jeśli interesuje Cię jedynie Ad blocker, możesz łatwo skonfigurować ustawienia w aplikacji oraz przyspieszyć prędkość swojego przeglądania blokując niepotrzebne treści.

2.

Surfshark logo
  • SurfSharkposiada dedykowaną funkcję CleanWeb, która blokuje reklamy. Można w ten sposób poprawić prędkość połączenia, ponieważ transfer nie będzie zużywany na ładowanie treści, których nie chcesz oglądać. CleanWeb wykrywa oraz blokuje również próby phishingu.

3.

nordVPN logo
  • NordVPN umożliwia blokowanie reklam za pomocą funkcji CyberSec. Funkcja ta blokuje reklamy, uniemożliwia oprogramowaniu śledzenia twoich poczynań w Internecie, blokuje próby phishingu oraz wyłącza możliwość podawania Ci pod nos ukierunkowanych reklam.

4.

PureVPN logo
  • PureVPN posiada funkcję Content Filter, która działa jak Ad blocker. Funkcja działa na wszystkich przeglądarkach, podczas korzystania z usługi VPN. W ustawieniach użytkownik może określić, które reklamy VPN ma blokować, a który typ reklam nie przeszkadza klientowi.

5.

privateinternetaccess logo
  • Private Internet Access posiada funkcję MACE, która została stworzona aby blokować reklamy, programy śledzące oraz złośliwe oprogramowanie na urządzeniu klienta, bez względu na przeglądarkę której on używa.
© 2021 ŚWIAT VPN | Copyright text 2021 by https://www.swiatvpn.pl